FotoClass - Fotografie Cursussen Workshops & Fotoreizen
 
statieven.jpg

Statief het hoe en waarom en waar moet je op letten

Soms ontkom je er niet aan om met een statief te werken. Wanneer je in het donker gaat fotograferen of iets met lange sluitertijd wilt doen. Aan productfotografie gaat doen of vliegtuigen wilt fotograferen.
Belangrijk is op te weten voor welk soort van fotografie jij hem het meest gaat gebruiken. Ga je er mee de lanen op en de paden in gewoon in Nederland dan kun je een wat zwaarder statief nemen dan wanneer je op reis gaat. Dan is een licht reisstatief wellicht beter. Ga je hem voor macro gebruiken dan zijn bepaalde statieven handiger dan wanneer je langs het veld staat bij de voetbal. Kortom: er zijn veel statieven en wij helpen je om door de bomen het bos te zien.

Er zijn twee meest gebruikte statieven: een tripod (driepootstatief) en een monopod (eenpootstatief). Daarnaast zijn er diverse soorten statiefkoppen waar je uit kan kiezen.

TRIPOD

Een tripod gebruik je wanneer je landschapsfotografie wilt gaan doen met een hoog diafragma of weinig licht of wanneer je wilt gaan werken met lange sluitertijden. In het donker bij sterren of in een pand met weinig verlichting. Bij kleine onderwerpen zoals bloemen of producten voor op je site waarbij het scherpstellen bijv. via liveview gaat. Het gaat erom dat je je camera een langere sluitertijd wilt laten uitvoeren dan de 1/60 wat nog net uit de hand kan of je je handen vrij wilt hebben om je onderwerp te weerleggen. Een statief geeft jou al die mogelijkheden.

Voor landschapsfotografie is het fijn als het een wat zwaarder en stevig statief is. Hij moet nog stil blijven staan bij een zuchtje wind want je wilt nl beweegloos fotograferen. Daarnaast zul je niet altijd op tegels staan maar ook in het zand, bosgrond of ander ongelijke gronden. Een wat dikker statief met stevige poten is dan een pre. Ook fijn als er evt. een haakje aan de onderkant zit waar je je tas aan kan hangen voor extra ballast voor als de wind echt zijn best doet.

Ga je echter op reis dan is een wat zwaarder statief niet zo heel erg fijn. Hij moet ook nog bij je spullen in de ruimbagage dus elke kg telt. Je gaat er wellicht vaak mee lopen en dan is een zwaar statief ook niet echt geschikt. Daarom zijn er speciale reisstatieven gemaakt van lichter maar toch sterk materiaal zijn gemaakt en ook wat kleiner zijn qua formaat. Daardoor kun je ze wel wat minder hoog zetten en hebben ze ook wat minder draagvermogen maar zijn op reis wel handigere te hanteren.

Ga je geregeld met je macrolens op pad dan is het fijn als je laag bij de grond kan komen met je statief. Je kunt dan beter kiezen voor een statief zonder middenpoot. Alle poten kun je plat op de grond leggen voor een zo laag mogelijk beeld. Er zijn ook statieven met een middenpoot die overdwars door de middenkolom kan waardoor je camera wat verder het veld ik kan komen dan jijzelf. Fijn voor moeilijk bereikbare plekken.

MONOPOD

Sta je vaak aan het veld snelle sporten te fotograferen dan is een monopod een uitkomst. Je kan de camera dan veel flexibeler bewegen. Je hebt maar één poot waar de camera op rust dus je buigt hem zo alle kanten op naar daar waar de actie is. Omdat je echter vaak met sportevenementen met zwaardere zoomlenzen werkt, heb je zo wel een extra steun voor je camera die het gewicht draagt maar zelf blijf je flexibel.


MATERIAAL

De statieven zijn van diverse soorten materiaal gemaakt. Het ene statief is daardoor zwaarder dan het ander.

Carbon: het duurste soort statief. Zij zijn zo goed als trillingvrij omdat het een stijf materiaal is. Daarnaast is het een heel licht materiaal en erg sterk. Maar dus ook duurder dan …

Aluminium: Is wat zwaarder dan Carbon. En gevoeliger voor trillingen. Maar wel weer goedkoper.

Tevens hebben de statieven niet allemaal dezelfde aantal delen waar een poot uit bestaat. Hoe meer deelsecties je hebt, hoe kleiner je hem kan opbergen. Maar de dunnere poten die dan onderaan verschijnen zijn minder stabiel.

Daarnaast kun je nog kiezen voor kliksluitingen of draaisluitingen waarmee je de poten verlengt. Dat is gewoon een kwestie van wat je fijn vindt werken.

STATIEFKOP

Je camera zet je vast op je statiefkop. Natuurlijk hebben we daar ook keuzes in:

Balhoofd: de naam zegt het al: er zit een bal in die je alle kanten op kan bewegen. Werkt erg flexibel en snel. Je kan in één handeling alle kanten op.

Driewegkop: Elke kant die je op wil heeft zijn eigen verstelhendels. Dus voor op en neer, heen en weer en kantelen. Het werkt nauwkeuriger maar is minder snel dan een balhoofd.

Schommelkop: Hiermee kun je makkelijk beweging vast leggen. De naam zegt het al: het is een soort van schommel waar je camera op staat en daardoor kun je bijv. makkelijker vliegende vogels volgen of die vliegtuigen.

Nog meer zaken om over na te denken? Zeker.

Hoeveel kg moet het statief gaan dragen? Gebruik je hem alleen voor een 50mm lens of ook/ alleen voor 100-400mm. En gaat dat in de toekomst nog veranderen?

Zorg dat je recht achter een statief kunt staan. Moet je lang voorover staan omdat je anders niet door de zoeker kan kijken, dan belast je je rug te veel. Echter gaat dat bij een reisstatief waarschijnlijk niet lukken dus daar zul je een compromis in moeten vinden.

Hoe gebruik je een statief?

Allereerst schuif je je statief vast uit op de lengte die je waarschijnlijk gaat gebruiken. Begin altijd met de dikkere bovenste poten. De poten worden naar onderen toe dunner en daardoor minder stabiel.

Zet je camera vast met de koppelplaat.

Zorg dat je zo achter een statief gaat staan dat onder je lens van je camera een poot staat. Mocht je tegen het statief aanstoten, dan heeft hij een poot die hem nog tegen kan houden. Tevens sta je zelf tussen twee poten in en dus stevig.

Het is even wennen, het werken met een statief. Soms kun je je beperkt voelen in je vrijheid. Er zijn echter omstandigheden die vragen om het werken met een statief. Laat je niet tegenhouden door dat ”onding”, zie hoe hij je helpt voor die ene prachtplaat.