Aandachtspunten voordat je gaat beginnen met het bewerken van foto’s.
Wanneer we foto’s gaat bewerken zijn we meestal alleen bezig met wat voor programma we dat gaat doen. Waar je ook heel even goed over moet nadenken zijn de omstandigheden waarin je wilt gaan bewerken. Je kunt nl. niet zomaar even het bewerkingsprogramma installeren en gaan beginnen.
Vast scherm of laptop?
Wij adviseren om te bewerken op een vast scherm. Deze staat over het
algemeen op een vaste plek. De lichtinval van buiten is dus altijd
constant. Ok, het weer kan somber of zonnig zijn maar verder is het
gelijk. Daarnaast staat de hoek van het scherm altijd hetzelfde.
Met
een laptop is dat niet zo. Vandaag zit je op de bank, morgen in de
keuken en de lichtinval is op beide plekken anders. Tevens heb je het
scherm niet altijd op dezelfde wijze opengeklapt en dat is ook van
invloed op de lichtinval.
Heb je alleen een laptop zorg er dan voor dat je altijd op dezelfde plek gaat zitten en je scherm altijd even ver openklapt.
Kalibreren van je scherm
Elk beeldscherm, hoe duur dan ook, krijgt last van het verlopen van
de kleuren, helderheid en contrast. Betekend dus dat het scherm niet
meer de juiste kleuren weergeeft. Wanneer je dit niet corrigeert en je
gaat foto’s bewerken dan kan het zo zijn dat het er op jouw scherm heel
mooi kan uitziet maar als je hem doorstuurt naar iemand anders of laat
afdrukken, de kleuren er heel anders uitzien en dat willen we niet.
Daarom
moeten we een scherm kalibreren. Het scherm wordt dan weer teruggezet
naar de juiste kleuren, helderheid en contrast. Dit kun je doen met een
Spyder. Deze kun je aanschaffen via een camerawinkel. De eerste keer
duurt het even omdat hij dan een hele uitgebreide kalibratie doet. De
volgende keren is het in een paar minuten geregeld. Telkens wanneer je
nu een shoot gaat bewerken, kalibreer je vooraf je scherm.
Kleurruimte: sRGB, Adobe RGB en ProPhotoRGB
Alle kleuren worden opgebouwd uit Rood, Groen en Blauw. Naast de kleur bestaan ze ook nog uit een bepaalde helderheid en intensiteit. Er zijn dus heel veel kleuren die je daar mee kunt maken.
De drie kleurruimtes omvatten elk een bepaalde hoeveelheid kleurentinten. Adobe RGB omvat meer kleuren dan sRGB en ProPhotoRGB bevat er weer meer dan Adobe RGB. Betekend dus dat deze heel veel meer soorten blauw kan maken dan de andere twee. Je kan je voorstellen dat je foto er beter uit ziet als deze uit heel veel kleurtinten bestaat dus zouden we geneigd zijn deze instelling te kiezen. Echter … lang niet elk beeldscherm, printapparaat, website en foto-afdrukcentrale kan omgaan met al die kleurruimte van Adobe RGB, laat staan met ProPhotoRGB. Bij gebruik van deze kleurruimte met een apparaat dat deze kleurruimte niet aan kan zal de foto er flets uit gaan zien en dat is niet wat we willen. Je kiest daarom dus voor sRGB, want daar kan wel elk apparaat mee overweg. Zowel als instelling in de camera als in je bewerkingsprogramma.